Compacte stadswijkenomschrijving

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam13%>Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 14% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 11% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 14% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 19% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 9% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 16% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 24% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 14% =Rond gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 16% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 10% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 23% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 14% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 4% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 20% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 17% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 17% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 16% =Rond gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 20% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 9% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 17% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 8% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 25% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 20% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 26% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 13% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) dat heeft aangegeven dat het buurtprobleem vernieling aan/diefstal vanaf de auto vaak voorkomt.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 25% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 19% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 12% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 19% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 22% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 23% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 24% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto komt vaak voor als buurtprobleem

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 15% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 22% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 12% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 26% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 11% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 25% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 20% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 22% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 28% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 23% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 19% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 19% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 18% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam