Compacte stadswijkenomschrijving

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam20%>Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 17% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 28% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 16% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 9% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 26% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 26% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 17% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 20% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 34% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 17% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 14% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 35% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 29% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 16% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 16% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 18% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 20% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 23% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 14% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 23% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 35% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 32% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 26% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 14% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 20% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 18% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 17% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 30% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 22% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 30% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 31% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 29% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 34% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 36% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 22% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 23% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

Percentage bewoners (15 jaar en ouder) met een auto dat heeft aangegeven dat zij het afgelopen jaar zelf slachtoffer zijn geworden in de eigen buurt van vernieling aan/diefstal vanaf auto.

Bron: enquête Veiligheidsmonitor Rotterdam. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 17% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 31% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 23% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 19% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 36% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 22% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 31% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 29% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 30% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 23% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 29% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vernieling aan/diefstal vanaf auto uit eigen buurt afgelopen jaar als percentage van totaal aantal auto`s

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Bospolder 35% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (wijk) 17% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tussendijken 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Spangen 19% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Nieuw Crooswijk 13% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Tarwewijk 35% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Carnisse 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud-Charlois 23% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Bloemhof 25% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillesluis 27% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Afrikaanderwijk 21% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (wijk) 24% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Oud Mathenesse / Witte Dorp 29% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam