Gebied

woningen met metrostations binnen normafstand definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam71%=Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 48% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 84% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 77% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 85% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 98% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 12% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 70% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 47% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 81% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 95% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 76% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 76% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 97% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 12% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 74% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 48% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 84% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 73% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 77% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 83% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 98% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 11% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 74% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 48% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 85% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 73% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 77% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 86% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 99% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 8% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 74% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met metrostations binnen normafstand

Percentage woningen met een metrostation binnen de normafstand (= 1.184 meter). Het treinstation in Hoek van Holland is beschouwd als gelijkwaardig aan een metrostation. De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 48% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 84% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 77% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 85% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 99% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 9% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met metrostations binnen normafstand

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 75% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 49% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 84% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 77% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 86% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 99% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 5% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 74% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 0% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam