Gebied

Openbare Ruimte – subjectief definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare Ruimte - subjectief

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam80<Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 93 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 71 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 82 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 100 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 93 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 105 =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 72 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 72 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 88 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 105 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 65 <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 56 <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 109 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 72 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.
2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 88 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 100 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 85 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 87 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 104 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 99 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 113 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 83 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 74 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 99 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 119 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 71 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 69 <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 90 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 105 =Rond gemiddelde van Rotterdam

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.
2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 88 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 98 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 82 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 91 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 107 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 101 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 107 =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 85 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 76 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 99 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 119 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 76 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 72 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 104 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 97 =Rond gemiddelde van Rotterdam

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.
2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 96 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 103 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 87 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 97 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 114 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 108 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 110 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 95 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 81 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 105 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 134 >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 86 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 83 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 100 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 117 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Openbare ruimte - subjectief

Dit thema geeft een beeld van de waardering van bewoners over de kwaliteit van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Het bevat de volgende onderdelen:

  • schoon: rommel op straat, vuil naast de container
  • vernieling van straatmeubilair en bus-/tramhokjes
  • groen en water: de beschikbaarheid van kijk- en gebruiksgroen en de aantrekkelijkheid van water
  • onderhoud bestrating (stoepen en fietspaden)
  • verkeersveiligheid, waaronder veiligheid van stoepen en fietspaden, verkeersgedrag en aanrijdingen
  • tevredenheid over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer
  • tevredenheid over de kwaliteit van straatverlichting.
2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 99 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 104 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 97 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 95 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 115 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 108 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 114 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 92 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 86 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 121 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 124 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 85 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 86 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 116 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 103 =Rond gemiddelde van Rotterdam

Openbare Ruimte - subjectief

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 100 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 110 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 97 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 100 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 114 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 106 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 115 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 99 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 93 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 107 =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 123 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 85 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 85 <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 118 >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 106 =Rond gemiddelde van Rotterdam