Gebied

zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam60%<<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 46% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 54% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 64% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 62% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 60% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 76% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 55% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 51% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 66% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 63% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 72% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 46% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 56% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 64% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 60% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 70% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 78% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 54% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 59% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 77% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 64% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 77% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 43% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 61% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 66% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 66% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 64% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 81% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 61% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 59% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 74% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 75% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 49% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 64% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 76% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 86% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 66% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 62% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 78% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

Percentage huishoudens dat zegt (zeer) tevreden te zijn over de toegankelijkheid van de wijk voor autoverkeer

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 55% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 62% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 72% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 74% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 81% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 82% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 80% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Zegt tevreden te zijn over toegankelijkheid wijk voor auto

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 76% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 54% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 70% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 72% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 72% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 71% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 75% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 81% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 65% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 73% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 80% >>Veel gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam