Gebied

vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam87%=Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 74% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 97% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 86% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 89% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 93% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 87% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 88% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 79% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 55% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 87% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 80% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 55% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 79% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 97% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 93% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 95% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 86% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 63% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 81% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 71% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 74% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 98% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 89% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 93% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 93% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 89% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 93% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 89% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 50% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 95% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 73% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 74% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 76% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 99% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 88% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 68% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 95% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 76% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 70% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

Percentage huishoudens dat aangeeft dat openbaar vervoer (ruim) voldoende aanwezig is in en rond de woonbuurt

Bron: enquête Wijkonderzoek Rotterdam. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 72% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 98% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 93% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 93% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 87% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 88% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 77% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 68% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 79% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Vindt openbaar vervoer voldoende aanwezig

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 90% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 71% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 98% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 89% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 88% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 94% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 86% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 91% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 85% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 73% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 93% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 92% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 73% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 67% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam