Gebied

woningen met bushaltes binnen normafstand definitie

Functioneel gemengde (centrum)wijken

De functioneel gemengde wijken kenmerken zich met name door het grote aantal werkzame personen dat in de daar gevestigde bedrijven en instellingen werkt in verhouding tot het aantal mensen dat in deze wijken woont. Naast de werkzame personen komen er ook veel bezoekers naar de winkels en culturele voorzieningen in deze wijken. Het aandeel van de bebouwde omgeving met de functie werken of voorzieningen ligt er dan ook erg hoog. De mensen in deze wijken wonen relatief veel in appartementen en flats en relatief vaak met een korte woonduur, mede door het hoge aandeel studerenden. Er wonen weinig gezinnen met kinderen. De rode en blauwe leefstijl is de meest voorkomende.

Compacte stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De bebouwing in deze wijken staat in een hoge dichtheid. Er staan relatief veel woningen met een lage WOZ-waarde, veel meergezinswoningen (gestapelde bouw zonder lift), veel huurwoningen en dan vooral ook een relatief groot aandeel particuliere huurwoningen, en veel kleine woningen. Er wonen relatief veel nieuwe Nederlanders (bewoners met een niet-westerse afkomst, eerste generatie met een verblijfsduur van minder dan 1 jaar in Nederland) en weinig ouderen. De meeste huishoudens hebben een laag inkomen, de hoge inkomensgroep komt slechts in bescheiden mate voor. De gele en groene leefstijl zijn de meest voorkomende.

Groenere stadswijken

Deze wijken zijn gelegen binnen de 'ruit' van snelwegen in Rotterdam. De woningdichtheid is er ook hoog, maar wat lager dan in de compacte stadswijken, en het aandeel koopwoningen is er gemiddeld genomen wat hoger. Veel woningen zijn ook van voor 1945, vaak gestapelde bouw zonder lift. De WOZ-waarde is er hoger dan in de compacte stadswijken. Er wonen wat vaker studenten en de midden en hoge inkomens komen er wat vaker voor dan in compacte stadswijken. De rode en gele leefstijl zijn er de meest voorkomende.

Groene buitenwijken

Deze wijken liggen buiten de 'ruit' van snelwegen of zijn naoorlogse uitbreidingswijken. De woningdichtheid is hier gemiddeld genomen lager dan in de stadswijken. Er staan relatief veel eengezinswoningen, de WOZ-waarde bevindt zich vaak in de middenklasse, en er is een redelijke mix van sociale huurwoningen en koopwoningen. Gezinnen met kinderen komen er vaak voor, waaronder ook wat vaker eenoudergezinnen. Daarnaast is het aandeel ouderen er ook wat vaker oververtegenwoordigd. De gele en groene leefstijl is er het sterkst vertegenwoordigd.

Oude dorpen en gouden randen

Deze wijken zijn een mix van de nieuwste uitbreidingswijken, wijken 'op stand' en 'oude dorpen'. De woningdichtheid is er het laagst, het aandeel koopwoningen, eengezinswoningen en duurdere woningen het hoogst. Er wonen voornamelijk autochtonen, midden en hoge inkomens en gezinnen met kinderen. De blauwe leefstijl is in de meeste wijken relatief sterk vertegenwoordigd, maar ook de gele en groene leefstijl.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

2024
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam57%=Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 61% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 48% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 21% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 22% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 57% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 77% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Charlois 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 73% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 31% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 47% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 85% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 85% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2022
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 58% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 54% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 49% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Noord 39% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 28% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 58% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 62% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 36% <<Veel ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 52% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 77% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 76% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 74% =Rond gemiddelde van Rotterdam

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2020
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 62% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 66% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 59% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 73% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 57% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 73% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 83% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 45% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 56% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 68% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2018
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 61% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 70% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 54% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 80% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 55% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 72% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 69% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 78% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 58% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 86% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met bushaltes binnen normafstand

Percentage woningen met een bushalte binnen de normafstand (= 277 meter). De nabijheid van voorzieningen is per voorziening bepaald door voor elke woning de afstand te bepalen tot de dichtstbijzijnde voorziening (hemelsbreed). Het Rotterdamse gemiddelde hiervan is vervolgens gebruikt als ‘normafstand’. Per buurt is bepaald hoeveel procent van de woningen de desbetreffende voorziening binnen de normafstand beschikbaar hebben. Voor buurten met een hoog percentage is de nabijheid van die voorziening dus groot. In buurten met een laag percentage moeten inwoners verder dan de gemiddelde Rotterdammer reizen om de voorziening te bereiken.

Bron: Gemeente Rotterdam; bewerking OBI. Peiljaar 2021.

2016
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 66% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 58% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 66% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 41% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 61% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 67% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 83% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 79% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 53% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 76% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 82% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam

Woningen met bushaltes binnen normafstand

2014
Vergelijkbare wijken Waarde Score t.o.v. Rotterdam 2014
Rotterdam 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rozenburg (gebied) 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Rotterdam Centrum 58% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Noord 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hillegersberg-Schiebroek 71% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Kralingen-Crooswijk 40% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Prins Alexander 62% =Rond gemiddelde van Rotterdam
IJsselmonde 66% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Charlois 65% =Rond gemiddelde van Rotterdam
Hoogvliet 84% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Hoek van Holland 79% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Delfshaven (gebied) 52% <Ongunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Overschie (gebied) 78% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Feijenoord (gebied) 85% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam
Pernis (gebied) 82% >Gunstiger dan gemiddelde van Rotterdam